Tisdag

Vad betyder kyrkan för mig? Visst låter det spännande? Sluta inte läsa nu. Jag ska försöka tänka lite.
Alla i kyrkan är troende, eller? Är det så?
För mig är kyrkan en plats där jag får vara mig själv, det ställs inga krav på mig. Visst jag får saker jag ska ansvara för, men om jag inte kan eller vill så behöver jag inte, allt är frivilligt. Det jag ansvara för just nu ger mig så himla mycket också. Jag är scoutledare, jag tycker så mycket om mina scoutflickor. De är som friska fläktar som bara susar in i mitt liv vare tisdag kväll och som om dessa flickor inte vore nog. Det finns massa andra scouter också, såna som man itne träffar varje vecka men som man iallafall träffarpå läger. det är också så himla mysigt, man myser allihopa, ala lerumare klättara omkring i en hög mit tpå en äng, uppepå några filtar. Man har massa vänner i knät, jag brukar kalla dem för små barn, men va katten dom är inga små barn längre!  I mina tankar är det så hela tiden, och sol också, givetvis ( det är ju mina tankar..). I verkligeheten så ligger vi inte i en hög hela dagen, och inte allihopa. Några lagar mat fem meter längre bort och vissa dagar behvöer vi tvätta håret på allihopa!, man blir smutsig när man bor på en äng också. Men läger är de tpå sin höjd ett par veckor varje sommar, resten av året?

Det är ju inte direkt som att jag resten av min tid går omkring och längtar efter scoutläger. Jag längtar för mesta på vintern efter sommar, visserligen. Men inte nödvändigtvis scoutläge, det finns ju festivaler och annat skoj också, och sol!

Men utöver scoutledarrollen så är jag även med i UR, jag rä duktig och är med och bestämmer. Det är roligt, det känns bra att man ändå får ett sådant ansvar i kyrkan.

Men stämmningen är helt klart mxad när man sjunger ovsånger och tänder ljus på läger, då vet jag att Gud finns. Nu har jag inte en blekaste aning. Men jag tror minsann att vi behöver Gud. Vi klarar oss inte utan något att tro på. Och hela kyrkan kan inte vara byggd på tomma ord, det funkar inte så! Hinduismerna är rätt smarta ändå, det finns bara en Gud, men det finns olika sätt att hitta den, åk hem till ditt land och sök Gud genom dina traditioner. Underbart! Jag är numera HIndukristen, vad nu det innebär? Sen så är de tju Judarna och muslimerna osm ju inpincip har samma Gud som oss. Fast vi är inte dom utvalda, som judarna, och den där onda halvan av koranen, vad är det egentligen?

Men den där läger känslan, den osm bara fyller upp hela mig av lycka och kärlek och mysighet i hela kroppen, varför stannar ja ginte kvar i den? Jag vet ju att den finns. Jag vet att jag tycker om den. Men jag vet också att så fort lägret är slut och jag kommit hem, sovit ut, ätit ordentligt varit lite själv så finns den inte där längre. Sorgligt men sant. finns inte Gud då? Var det bara en illusion?

Finns inte Gud? Joo! Inte i form av en gubbe på ett moln som siter och styr oss osm om vi vore gubbar i Sims. Men som en del av oss. Min Gud är en känsla, som finns i oss, runt omkring oss och överallt. Jag tror att Gur är en god kraft osm påverkar oss att göra rätt, det är han som ger oss leendet på läpparna och det är han som är samvetet när vi gjort fel.

Om Gud är en fysisk kraft eller om han bara är ett påhitt spelar egentligen intes stor roll, om kossoran är heliga eller själen bor i blodet spelar inte heller någon roll. Jag tror att gud är bra för oss. Om ala strävade att leva efter biblen, framförallt Matteus 7:12 Allt vad ni vill att människorna ska göra för er, det skall ni också göra för dem.


take care and remeber: Du är älskad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0